fredag 28 november 2014

Masterklass i agil lagcoachning?

Till våren kommer jag att hålla lite utbildningar och seminarer i Göteborg. Det är inte helt spikat än, men det är några ämnen jag överväger. En grej som jag särskilt gillar, och som jag hitills bara har hållit företags- och organisationsinternt men som jag skulle vilja nå ut med till fler, det är den här:

Masterclass i agil lagcoachning: Folk som är linjechefer i agila eller lean-organisationer, eller på andra sätt jobbar med ett coachande ledarskap för team i sådana organisationer (scrum masters, leanvägvisare etc), brukar tycka om den här heldagskursen. Vi utgår från några av de frågor som ni tar med er in i rummet, och så avhandlar vi:

  • Gruppdynamik utifrån Tuckman och Wheelan. Organisationen som summan av kvaliteten i relationerna.
  • Sociala motivatorer och demotivatorer utifrån bl a David Rock, Daniel Pink, och Matt Lieberman.
  • Hur man synliggör arbetet för att minska stress och press med hjälp av flödestavlor och vettiga mätetal.
  • Konstruktiv mötesfacilitering för beslutsmöten, lärandemöten, och problemlösarmöten. Hur samtal blir coachande.
  • Medarbetardrivet förbättringsarbete i små steg. På riktigt medarbetardrivet.

Låter det intressant? Nå mig på Twitter eller här nere i kommentarsfältet, så pratar vi.

3 kommentarer: